Live opdateringer
Fodbold

VM 2026: Neymar brød sammen – græd alene i omklædningsrummet

Efter 981 dage væk fra det brasilianske landshold vendte Neymar tilbage til VM og brød fuldstendig sammen af følelser. Han gik alene i omklædningsrummet og græd.

SportPuls Redaktion·· min læsning
VM 2026: Neymar brød sammen – græd alene i omklædningsrummet

Det var et øjeblik, som ingen Neymar-fan vil glemme forelobigt. Da slutfløjtet lød i Brasiliens 3-0-sejr over Skotland natten til torsdag dansk tid, kunne superstjernen ikke holde tårerne tilbage. Han søgte tilflugt i omklædningsrummet – alene – og lod følelserne få frit løb.

– Jeg gik alene i omklædningsrummet og græd. Det er en stor lettelse at opleve alt det her igen, sagde Neymar efter kampen ifølge den brasilianske sportsavis Lance!

981 dage i venteposition

Det er ikke svært at forstå følelserne. Neymar har ventet 981 dage på dette øjeblik. Et langt og smertefuldt fravær fra det brasilianske landshold, fyldt med skader og tvivl. Men natten til torsdag i USA fik han endelig sin comeback-kamp – og det var i VM-regi.

Med godt et kvarter tilbage af kampen stod han klar på sidelinjen. Nervøs. Ventende. Bolden ville ikke ud af spil, og Neymar stod og ventede – med et helt livsforløb kørende i hovedet.

– Det var som en film, der kørte i hovedet. Der, hvor bolden ikke ville ud... Det var et øjeblik med stor glæde. Men alt kørte meget hurtigt gennem mit hoved, forklarede stjernen.

Familien græd på lægterne

Da han endelig løb på banen, var det som om hele den brasilianske VM-lejr holdt vejret. Og da Neymar kort efter sendte et skud mod mål i det 89. minut – dog reddet af den skotske keeper Angus Gunn – var publikum for alvor tændt.

Efter slutfløjtet kiggede Neymar op på sine nærmeste på lægterne. Og hvad han så, åbnede sluset helt.

– Jeg blev følelsesladet efter kampen, da jeg kiggede op på min familie deroppe, og alle græd. Alt det, jeg har lidt, har de også lidt. Det er en blanding af følelser, men det var det hele værd. Jeg blev rørt, ja, sagde Neymar.

Hele holdet vil have ham

Holdkammeraterne skjulte ikke deres begejstring for comebacket. Vinicius Junior – selv en af verdens bedste spillere – måtte erkende, at der stadig kun er én Neymar.

– Det var magisk at se Neymar tilbage! Han er vores idol. Vores alles idol, sagde Vinicius ifølge transferekspert Fabrizio Romano.

Heller ikke træner Carlo Ancelotti lagde skjul på, at comebacket var velfortjent og veludført.

– Han fik muligheden for at spille, fordi jeg synes, han fortjente at spille. Han trænede og arbejdede hårdt for at komme tilbage, og det gjorde han professionelt. Jeg synes, han gjorde det godt i de få minutter, han var på banen, sagde Ancelotti.

Den italienske manager tilføjede desuden, at Neymar slet ikke behøver ekstra motivation til at bære den grønne-gule trøje.

– Neymar har ikke brug for nogen ekstra motivation. Alle elsker ham her, lød det fra Ancelotti.

Hvad nu?

Brasilien er videre som gruppevinder og møder nu nummer to fra gruppe F – det kan blive Holland, Japan eller Sverige. Spørgsmålet er, om Neymar starter inde i det opgjør.

Stjernen selv overlader afgørelsen til sin coach.

– Det afhænger helt af Mister (Ancelotti, red.), ikke? Lad ham bestemme. Jeg er klar, sagde Neymar med et smil.

Kilder og referencer

  1. TV 2 Sport – Neymar om comebacket til VM 2026
    Dansk artikel med direkte citater fra Neymar og Ancelotti efter Brasiliens sejr over Skotland.
    sport.tv2.dk/fodbold/2026-06-25-jeg-gik-alene-i-omklaedningsrummet-og-graed-siger-neymar

Kilde: https://sport.tv2.dk/fodbold/2026-06-25-jeg-gik-alene-i-omklaedningsrummet-og-graed-siger-neymar

Læs også