Dansk og grønlandsk udenrigsminister røg foran Det Hvide Hus — video går verden rundt
En video af den danske og grønlandske udenrigsminister, der ryger udenfor Det Hvide Hus, er gået viralt internationalt.
En tilsyneladende afslappet scene udenfor et af verdens mest sikrede bygninger er nu genstand for international opmærksomhed. En video af den danske og grønlandske udenrigsminister, der tager sig en cigaret udenfor Det Hvide Hus, er gået verden rundt på sociale medier.
Scenen der skabte opmærksomhed
Videoen viser de to ministre i en uformel pause udenfor Det Hvide Hus i forbindelse med diplomatiske møder i Washington D.C. Det er den afslappede og menneskelige scene midt i et højspændt diplomatisk setup, der har fanget folks interesse — og skabt reaktioner fra humoristiske til politisk interesserede.
Viralt på tværs af platforme
Klippet er spredt på X, TikTok og Instagram og har genereret kommentarer på både dansk, engelsk og grønlandsk. Mange kommenterer den afslappede attitude midt i et intenst diplomatisk program, mens andre ser det som et symbol på den særlige dansk-grønlandske relation til USA.
Baggrunden
Besøget finder sted i en periode, hvor dansk og grønlandsk diplomati er under særlig international bevågenhed efter måneder med øget interesse for Grønlands fremtid og suverænitet.
Kilde: https://www.globaltimes.cn/page/202601/1353323.shtml