Dansk cyklist sammenlignes med Pogacar: »Det føles uvirkeligt«
Mads Würtz Schmidt er i 2026 blevet den absolutte herre over gravelsportens verdenselite. Hans kolleger kalder ham ligefrem for gravelsportens Tadej Pogacar.
Der er meget få atleter, der kan gå en hel sæson og dominere deres sport på den måde, Mads Würtz Schmidt gør det i 2026. Den 32-årige danske gravel-cyklist fra Randers har været nærmest ustoppelig — og nu sammenligner hans kolleger ham med ingen ringere end Tadej Pogacar.
Ustoppelig i graveleliten
Würtz Schmidt har i 2026 vundet på seks ud af otte løbsdage, og højdepunkterne har været sejrene i de to hårdeste gravelløb i verden: Traka på 325 kilometer og Unbound på 333 kilometer. Begge løb kræver nærmest ti timers kørsel — og dansker vandt dem begge med øjensynlig lethed.
– Det har føltes lidt uvirkeligt, at det bare har kunnet blive ved. Jeg har haft en underlig fornemmelse, som er svær at sætte ord på. Det har næsten været for godt til at være sandt, at jeg bare har kunnet blive ved med at vinde, siger Würtz Schmidt til Ritzau.
Gravelsportens Pogacar
I miljøet er der ingen tvivl: Mads Würtz Schmidt er den, alle måler sig med. Hans kolleger har da også givet ham ærestitlen som gravelsportens Tadej Pogacar — en sammenligning, som dansker beskeidant afviser at retfærdiggøre.
– Jeg håber, at når jeg er færdig med at køre gravel, vil jeg være benchmark-rytteren, som folk kan se på og sige: Det der er det største, man kan opnå i gravel, siger han.
Opskriften på succes
Hemmeligheden bag den eksplosive udvikling? Konsekvens og sundhed. Würtz Schmidt fortæller, at han ikke har været syg én eneste dag siden januar og ikke har misset en træning.
– Alt er lykkedes i forhold til træning og livsstil. Alt er faldet i hak. Jeg har haft en kontinuitet og stabilitet i træningen, og det har betydet, at jeg har udviklet mig helt vildt. Jeg kører bedre, end jeg nogensinde har gjort, lyder det fra ryttere.
Næste mål: EM-titlen og VM-guld
Efter det ekstreme program i første halvdel af 2026 holder Würtz Schmidt kortvarigt pause, men han er allerede i gang med at skrue op for træningsniveauet igen. Målene er klare: Først at forsvare den europæiske mesterskabstitel fra sidste år, og derefter at gribe VM-guldet.
Gravel-sporten er ifølge ham selv under stor forandring.
– Det er ved at udvikle sig til en rigtig, professionel sport, som kræver rigtig meget fysisk. Hvis man vil køre med på øverste niveau, skal man lægge rigtig meget tid og fokus i det, for folk er dygtige, siger Würtz Schmidt.
Artiklen er baseret på Ritzau-interview bragt af TV 2 Sport den 23. juni 2026.
sport.tv2.dk/cykling/2026-06-23-dansker-sammenlignes-med-pogacar-det-foeles-uvirkeligt
Kilde: https://sport.tv2.dk/cykling/2026-06-23-dansker-sammenlignes-med-pogacar-det-foeles-uvirkeligt